Thomas Lundh - sökmotoroptimering

Att skriva är att lära

För ett halvår sedan slutade jag mitt jobb som dagstidningsjournalist. Efter 24 år i samma nisch var det kanske dags att pröva något nytt. Jag blev frilansare. Istället för att vara anställd på en dagstidning är jag nu min egen och har flera uppdragsgivare, istället för en enda arbetsgivare.
Det är jobbigare på ett sätt: man vet inte om det ska komma in mer pengar nästa månad.
Och skojigare på ett annat: man lär sig nya grejer. Livet blir mer spännande.
Mina uppdragsgivare är nu en nyhetssajt, ett bokförlag och ett par företag som vill ha hjälp med att sökmotoroptimera sina hemsidor.
Old school
De två förstnämnda är ju lite old school för mig. Produktion av böcker och av nätjournalistik har jag sysslat med innan. Men sökmotoroptimering! Det är nytt.
Om ni inte vet vad det är: tänk er en hemsida. Företaget som äger den vill att deras kunder ska hitta den. Men för att den ska hittas måste sökmotorn förstå att den finns och dessutom gärna förstå betydelsen av den. ”Bli hittad på Google”, har ni kanske sett i en del annonser. Det är sökmotoroptimering de menar då.
Läsbart för människa och maskin
Jag halkade in i branschen för att jag kan skriva. För det räcker inte med att skriva text, man måste skriva bra text. Läsbar text. För både människa och maskin.
Förr i tiden skrev jag en hel del skönlitteratur. Romaner och dikter. Då skriver man enbart för sig själv. Det går inte tänka sig en ”läsare” när man skriver poesi. Då blir det bara skit av det. För att skönlitteratur ska vara bra måste den vara originell. Den måste vara äkta på ett själsligt plan.
Journalistisk text är tvärtom. Där är uppdraget att skriva för läsarna. Därför är en bra journalistisk text alltid lättläst. Den ska kunna avhandla komplicerade sammanhang snabbt och flyktigt.
Att skriva texter för sökmotoroptimering innebär ytterligare en dimension:  sökmotorn. Och en sökmotor är väl egentligen ett datorprogram, som läser in en väldig massa text på internet, och sedan rangordnar det på ett logiskt sätt.

Hur tänker en sökmotor?
Jag vet inte. Ingen vet, förutom de som skriver de algoritmer som styr sökmotorn.
Men jag tänker mig att sökmotorns uppgift är att hitta och rangordna sidor för att tjäna sina användare. Alltså de människor som sitter vid datorn och söker på ett visst begrepp. Sökmotorn är människans förlängda öga.
Så det gäller att vara så mänsklig och så pedagogisk man kan när man skriver sökmotortexter.
Om ni vill se ett exempel på en sida som är skriven med ovanstående i bakhuvudet så kan ni läsa här, om formblåsning.
Det är ett försök i alla fall. Jag vet inte än hur det lyckas. Det får tiden utvisa. Men jag kan säga att det är väldigt roligt att skriva. Även för en robot. Och som bonus har jag fått lära mig lite om formblåsning på kuppen. Varje sådant uppdrag innebär ju att man måste läsa in sig på et nytt ämne.
Det förenar egentligen allt skrivande. För, utan någon form av kunskap i botten går det inte att skriva. Inte ens halvtaskig poesi.

Thomas Lundh

Redaktören drivs av Thomas Lundh. Denna blogg ska kommentera samtiden och ge en del tips och analyser inom kommunikation. Thomas Lundh är frilansjournalist och författare.

Kommentarer