Så blir du en bra chef

Egentligen är det lättare att tipsa om ”så blir du inte en bra chef”, för fallgroparna och misstagen man kan göra är många. Men eftersom det viktigaste tipset till en chef är att se det positiva hos andra människor, så hoppar vi över neggolistan. Den faller på sin egen orimlighet.
Så, här kommer den ultimata chefslistan. Så här ska du göra för att bli en bra chef. Det är enkelt.

  1. Inse att dina medarbetare kan sina jobb (kan de inte det bör du sluta och leta efter ett gäng som är bra på det de gör).
  2. Se människan. Alltså, det spelar ingen roll om man är världsmästare. Om ingen säger att man är bra slutar man snart tro på sig själv ändå. Det är nästan det enklaste i människans psyke; vi behöver alla uppmuntran.
  3. Beordra ingenting som du inte kan göra själv. En dag står du helt utan personal och då måste du använda dig själv som inhoppare. Det är bara att tugga i sig.
  4. Ge beröm men vänta aldrig beröm tillbaka. Du har bättre betalt än de andra för att vara den givande på arbetsplatsen. Din chef i sin tur eller din partner får ge dig den uppmuntran du behöver.
  5. Ha nästan aldrig möten. Folk blir uttråkade och förlorar arbetslusten. Prata individuellt med människor och ha större möten högst en gång om året.
  6. Fråga inte vad dina medarbetare kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för dem.
  7. Åk aldrig iväg på utbildning. Kan du inte den business du ska leda så ska du inte bli chef. En normalbegåvad människa läser in nya fakta på nätet och i speciallitteratur.
  8. Undvik konferenser. Tid som spenderas på ickeproduktiva nonsensverksamheter är stöld från ditt företags ägare.
  9. Studera och lär från dina konkurrenter. Om någon av dem lyckas bra så beror det förmodligen på att de gör något som är bra. Ta reda på vad.
  10. Var glad. Alla är förstås inte glada jämt. Men har du en sur och tvär personlighet så gör du bäst i att skaffa ett jobb där du kan operera bakom en stängd dörr. Människor som har som uppgift att inspirera andra måste ha en glad grundpersonlighet.

Ja, nu undrar ni förstås hur jag kan ha mage att klampa in i chefskonsulternas illustra skara. Det beror på att jag har ett långt yrkesliv bakom mig. Haft många chefer och varit chef själv. Gjort alla misstag. Lärt mig under resans gång. Jag har lärt mig så mycket om organisationer att jag sett att det bästa är att undvika dem och jobbar numera själv, som frilans. Utan störande chefer. Det är den ultimata yrkestillvaron.

Thomas Lundh

Redaktören drivs av Thomas Lundh. Denna blogg ska kommentera samtiden och ge en del tips och analyser inom kommunikation. Thomas Lundh är frilansjournalist och författare.

Kommentarer