Sossarna störst på fejjan

Opinionsundersökningar i all ära. Men vi moderna människor vet ju att det som räknas på riktigt idag är hur många likes man har på Facebook.

Därför tog jag mig för att göra denna ytterst enkla undersökning:

Parti – Antal likes:
Socialdemokraterna – 129 892
Sverigedemokraterna – 109 299
Moderaterna –  77 564
Vänsterpartiet – 69 203
Miljöpartiet – 64 861
Centern – 31 773
Liberalerna – 19 740
Kristdemokraterna – 13 966

Lite överraskande resultat. Så högt som konservativa röster ropar ute på nätet trodde jag nog att Sverigedemokraterna redan hade vunnit matchen på fejjan. Men inte. Sossarna hänger i.
Men det mest överraskande är väl ändå att det skiljer så mycket mellan socialdemokraterna och moderaterna. De två partierna brukar ju hänga ihop som ler och långhalm i opinionsundersökningarna. Men på FB är sossarna mycket större.
Vad beror det på? Ja, man kan bara gissa. Personligen trodde jag att socialdemokraternas sympatisörer har ganska hög medelålder och därför skulle vara lite mindre aktiva på nätet. Men den gissningen var fel. Traditionellt har sossarna en mycket starkare partiorganisation än de andra partierna. Mer fotfolk. Och så är det kanske fortfarande då. En starkare kärna i socialdemokratin än hos de nya moderaterna.
Jag är också ganska överraskad över att vänsterpartiet har så mycket fler likes än de övriga tre Allianspartierna. De har mer likes än vad centern, liberalerna och kristdemokraterna har tillsammans. De rödgröna vinner storseger om valet skulle avgöras av antal FB-likes. 263 956 rödgröna likes mot 143 043 allianslikes. Inte ens om, mot all förmodan, SD skulle ingå som ett femte parti i Alliansen, skulle de vinna den matchen.
Men antal likes är en sak. Man ska ha ett livaktigt flöde som engagerar också. I den matchen måste jag säga att Sverigedemokraterna vinner. De har flest interaktioner i sitt flöde av partierna och de har mest egenproducerade inlägg. har man en FB-sida gör man klokt i att vårds den. Visa lite engagemang. Moderaterna är sämst av alla partierna i den specialla grenen. Deras kommunikationsavdelning verkar ha lagt av, för de har minimalt med eget material. Det som dominerar deras flöde är delningar av artiklar och reportage från gammelmedia; SvD, Expressen och SVT. Sverigedemokraterna å sin sida har kanske inte samma tillgång till de traditionella propagandaplattformarna, de verkar satsa lite hårdare på sociala medier. Tunga SD:are har till exempel en egen pod som de puffar för på sin FB-sida. Det är lite modernare det, än att som moderaterna, dela debattartiklar från SvD.
Betyder detta något? Javisst. Det är viktigt. 70% av svenska folket hänger på Fejjan. Det är den absolut viktigaste kanalen för att kommunicera på idag. Förlorar man på fejjan så förlorar man ett viktigt slagfält i propagandakriget.

 

Thomas Lundh

Redaktören drivs av Thomas Lundh. Denna blogg ska kommentera samtiden och ge en del tips och analyser inom kommunikation. Thomas Lundh är frilansjournalist och författare.

Kommentarer